Een huwelijks-cadeau met geschiedenis
Soms komt er een opdracht binnen die meer is dan alleen inlijsten, zoals dit ongeveer 170 jaar oude doek met zilverdraad decoraties. Het is van generatie op generatie doorgegeven en destijds met de hand gemaakt door de verre voorouders uit de Qajar-dynastie van mijn klant.
Zorg en precisie
op de dag van inlijsten
Omdat mijn klant het erfstuk niet lang wilde missen, heb ik het direct dezelfde dag ingelijst. Het kwam uit een oude lijst waarin het met simpel plakband vastzat. Dat heb ik voorzichtig verwijderd en vervangen door zuurvrije materialen. Enkele uren later kon het werk alweer terug naar de familie, veilig en duurzaam ingelijst.






Waar we voor gekozen hebben
Nadruk op behoud voor de toekomst
Voor dit unieke kunstwerk, kozen we een klassieke lijst in combinatie met True color glassen een dubbel passé-partout. De ingelijste doek werd als huwelijkscadeau geschonken aan Parmiss, de dochter van mijn klant Mahmoud. Dit soort opdrachten waarin mijn vakmanschap en familiegeschiedenis samenkomen, vind ik echt het allerleukst om te doen.
Een persoonlijk detail
in het Perzisch
Om het verhaal compleet te maken heeft de vader van Parmiss op het passé-partout in het Perzisch de geschiedenis van het kunstwerk geschreven. Daarmee kreeg de lijst een persoonlijke, handgeschreven herinnering die de waarde van het erfstuk nog verder versterkt.
Geschreven door de Mahmoud
de vader van de bruid:
“Dit handgemaakte doek met zilverdraad is ongeveer 170 jaar oud en werd gemaakt door onze voorouders omdat zij leden waren van de aristocratie aan het hof van de Qajar-koningen. Het is van generatie op generatie doorgegeven en wordt nu als huwelijkscadeau geschonken aan Parmiss, zodat ook toekomstige generaties het zullen bewaren.”
Een waardevol geschenk voor de volgende generatie
Komende week wordt het ingelijste doek geschonken aan Parmiss. Ik vind het een bijzonder huwelijkscadeau. Niet alleen door de geschiedenis die het nu vertelt, maar het heeft ook iets van hoop in zich omdat het in de toekomst doorgegeven kan worden. Ik vind dat een hele mooie gedachte. Het is tenslotte niet voor niets al generaties lang met zorg bewaard en doorgegeven.



Erfstuk of kunstwerk inlijsten?
Neem contact op of kom langs bij Fotostudio & Lijstenmakerij Geert van de Ven in Nijmegen.
De Qajar-dynastie en zilverborduursel
De Qajar-koningen regeerden van 1789 tot 1925 over Perzië, het huidige Iran. Aan hun hof speelde kunst en luxe textiel een belangrijke rol. Aristocratische families lieten met de hand werken vervaardigen van zijde, fluweel en termeh-stoffen, rijk versierd met zilver- en gouddraden. Technieken als sermeh-duzi (borduurwerk met metaaldraden) en couching werden toegepast om patronen, bloemen en inscripties in stoffen vast te leggen.
Dit soort textiel werd niet alleen gebruikt voor ceremoniële doeken en wandpanelen, maar ook als huwelijksgift en erfstuk. Voorbeelden van dergelijke Qajar-werken zijn terug te vinden in internationale collecties, zoals bij het Metropolitan Museum of Art (New York)[1], het Textile Research Centre Leiden[2] en in de database van Museum With No Frontiers[3]. Hoewel de traditie breder bekend was, is ieder stuk uniek door het gekozen patroon, de kwaliteit van de materialen, de inscripties en de familiegeschiedenis waarin het bewaard bleef.
- Metropolitan Museum of Art: 19e-eeuwse cover met zijde en metaal-omwonden draad[1].
- TRC Leiden: Qajar tentpaneel (Rasht-werk) met zijde- en metaalborduur[2].
- Museum With No Frontiers: Termeh-paneel met sermeh-duzi; vaak als huwelijksgift en erfstuk[3].
Het doek dat ik onlangs mocht inlijsten past in deze traditie. Wat het extra bijzonder maakt, is niet alleen de ouderdom en de kwaliteit van het zilverwerk, maar ook de persoonlijke toevoeging: de vader van de bruid schreef het verhaal van het erfstuk in het Perzisch op het passé-partout. Zo werd de lijst niet alleen een beschermende omlijsting, maar ook een tastbare brug tussen generaties.
- [1] Metropolitan Museum of Art – 19th-c. Iranian cover, silk & metal thread embroidery
- [2] Textile Research Centre Leiden – Qajar-Era Tent Panel from Iran (Rasht work)
- [3] Museum With No Frontiers – Termeh panel with sermeh-duzi (metal-thread embroidery)



